Başarı; bir işi eksiksiz yapma,  olarak sözlükte açıklanıyor. Başarı duygusunu tadan kişi bu haz veren duyguyu  sürekli yaşamak için çaba sarf etmeye başlıyor.
Okulda başarı, öğrencinin veya  grubun  belirli zaman dilimi içerisinde öğretilmek istenen bilgi ve becerileri  edinebilmesidir. Başarının oluşmasında etki eden faktörler nelerdir?
Kalıtımsal yapımız başarımızı  etkiliyor. Örneğin, gelişim geriliği ve zeka geriliği olan çocuklarda yabancı  dil öğrenimi beklenmiyor. Özel yeteneği olan bir çocuk bile olsa gerekli eğitim  ve öğretimden geçmezse, var olan yeteneğini açığa  çıkaramıyor ve başarı kazanamıyor.
Küçük yaşlardan itibaren zihni  becerileri beslenmeyen çocuklar, genel bilgi, küçük kas gelişimleri, fikirlerini  söze aktarma yeteneği, matematik muhakeme yeteneği, plan yapma, soyut düşünme  yeteneklerini kapasitelerince kullanmayı başaramıyorlar. Bu da okulda  başarısızlığı getiriyor.
Biz Türk anneleri küçük çocuklara  sorumluluk vermeyi bilmiyoruz. Oysa çocuğun İbn-i Sina'nın dediği gibi "...erken  eğitimle alışkanlık ve tutumlar kişiliğe yerleşir."  Sorumluluk alan çocuk,  zihnini kullanmayı daha kolay öğreniyor.
Gelişmiş ülkelerde çocuğun bazı  becerileri yaşlarından daha kolay kavraması amacıyla doğumdan önce anne eğitime  alınıyor. Doğumdan sonraki yıllarda çocuğun becerileri aile ilgisiyle  destekleniyor.
Başarı performansı ekonomik  olanaklarla da ilgili. Yeterli araç gereci olmayan, iyi beslenemeyen, okula aç  giden çocuktan başarı beklenebilir mi? Oysa okul çağındaki çocukların kemikleri  sertleşmeye devam ettiğinden kalsiyum ve fosfora ihtiyaçları vardır. Patates,  bakla, nohut, peynir, süt, yumurta, domates, mercimek, havuç çocuğa bol bol yedirilmelidir. Kendine güven,başarı için itici  güçtür.
Her yaptığı işte fazlaca yardım alan  ya da sürekli eleştirilen çocuklar başarı duygusunu  tam olarak tadamıyorlar. Ruhsal dünyalarında kendilerine güven duygusu  besleyemiyorlar. Çeşitli sebeplerle sağlıklı olmayan psikolojik ruhi yapıya  sahip olan gençler veya çocuklar okul başarısını yakalayamıyorlar. Mesela, aile  içi kavgaların sık yaşandığı ailelerin çocukları yeterli ilgi ve sevgi  göremedikleri için davranışları uyumsuz olabiliyor. Ya  da büluğ çağı sorunlarının aşılmasında yakın aile  desteği bulamayan  gençler,  yaşadıkları bunalımı çözmekte başarılı olamıyor.
Okulda başarı için, öğrencinin  verimli bir ders çalışma programına sahip olması ve onu uygulaması gerekiyor.  Yüksek sınav kaygısı da başarıya engel oluyor. Yapılan araştırmalara göre;  düzenli ders çalışan öğrenci, düşük sınav kaygısı yaşıyor. Ailenin, çocuğun  seviyesinden daha yüksek başarı beklentisi içinde olması, çocuğu çalışmak için  aşırı zorlaması, öğrencinin derse karşı sevgi ve ilgisini azaltıyor. Çalışmak  onlara yük gibi geliyor. Oysa yapmamız gereken, çalışmanın hayatın bir parçası  olduğunu kavratmak olmalıdır.
Aile, çocuğunu nasıl ders  çalıştıracak?
İlkokula giden çocuk için öğretmenin  ders çalıştırma tavsiyeleri önemsenmeli, uygulanmalıdır. Bir konuyu ebeveyn ayrı  tarzda,öğretmen ayrı tarzda öğretmeye kalktığında, çocuk istenen konuyu  öğrenmede güçlük çekebilir. Okulların rehberlik servislerinden çocuğa uygun  çalışma programı yapılması için yardım alınabilir.
Kopya gibi dolambaçlı yollardan elde  edilen başarı, aslında öğrencinin iç dünyasında acı bir tat bırakır. Başarı için  sarf edilen emek ve zaman beraberinde iç huzuru getiriyor. Bu iç huzur  gelecekteki başarı için basamak oluyor.
Başarmak için gerekli bilgi ve  beceriye, yani altyapıya sahip olmak gerekiyor. Öğrencilerin kişisel  farklılıklarına göre aynı düzeyde başarı elde etmeleri için gösterecekleri  gayret farklı oluyor. Başarmak için başarılı olacağına inanmak gerekiyor.  Allah'a inanmak ve tevekkül etmek başarı kazanmakta önemli rol  oynuyor.
İstediğiniz başarıyı elde etmeniz ve  bu mutluluğu içtenlikle yaşamanız dileğiyle...

!—>!—>!—>!—>

Hiç yorum yok:
Yorum Gönder