Zigana Dağı Nerededir ?
Doğu Karadeniz Zigana Geçidi Bilgileri
Zigana geçidi, ülkemizde Karadeniz Bölgesinin doğusunda bulunan ve
yıllarca karayolları anlamında önemli bir yere sahip, güzel manzarası olan
2032 metre rakımlı bir geçittir. Karadeniz bölgesinde gezilecek, görülmesi
gereken tarihi yerler arasında bulunmaktadır.
Zigana geçidi, Gümüşhane ilimize bağlı Torul ilçesi sınırları içerisinde
ismini verdiği dağlarındadır. Doğu Karadenizi, İç Anadolu bölgesine
bağlamaktadır. Trabzon – Gümüşhane yolu üzerinde bulunan geçit, ayrıca
Karaca mağarasına 30 km mesafede bulunmaktadır.Geçidin kuzey tarafı
genelde yağmurlu ve sisli iken, diğer tarafta güneşi görebilmek
mümkündür.
Zigana Dağları Trabzon’un Güneyindeki Çakır Dağı’ndan (3063 metre)
başlar, Harşit Çayı’nın kaynağının doğusunda yer alan Karaburun’daki
tepelerle sona erer.
Zigana Dağları, Doğu Karadeniz dağlarının, Trabzon'un güneyinden Çoruh
Vadisi'ne kadar olan kısmıdır. Trabzon'un Güneyindeki Çakır Dağından
başlar, Harşit Çayı'nın doğusunda yer alan Karaburun'daki tepelerde sona
ermektedir.
Zigana Dağlarına adını veren Zigana Tepesinin yüksekliği 2511
metredir. Zigana Dağları bir çok doruğunda bu yükseklik 3000 metreye
çıkmaktadır. Dağların ağaç yapısı genelde çam ve ladindir. Çevresindeki
tepelerle birlikte bu yöredeki dağlara, Zigana Dağı olarak
adlandırılmaktadır.
2007 yılından itibaren her yıl Zigana Dağ'ında 25-26 ocak tarihleri
arasında ''Zigana Kış Şenlikleri'' yapılmaktadır. İklimi Karadeniz iklimi
olmaktadır. Temiz bir orman havası hakimdir.
Zigana Geçidi Hakkında Bilgiler
Dağlara adını veren Zigana tepesinin yüksekliği 2511 metredir. Zigana’nın
ismini verdiği dağları bazı doruklarında 3000 metre yüksekliğe
yaklaşmaktadır. Dağların geniş bir bölümü ladin ve çam ormanlarıyla
kaplıdır. Yapısal açıdan, büyük ölçüde volkanik kayaçlar ve tortul kayaçlı
ara katmanlardan oluşmuştur. Doruk kesimlerinde granitik plüton yüzeyler,
sirkler, sirk gölleri, buzultaş setleri gibi Dördüncü zamana ait
buzullaşma izlerine rastlanır. Geçidin etrafı ve kuzey tarafı ormanlık
alan olsa da (ki son yıllarda seyrekleşmeler vardır), güneyi ormanlık alan
olarak daha da seyrektir.
Zigana geçidi, Tarihi İpek Yolu’nun en önemli geçitlerinden biri
olmuştur. Ticaret yapanlar ve seyahat eden insanlar, tarih boyunca Doğu
Anadolu’nun ve İran’ın batıya açılan limanı olan Trabzon’a ulaşmak için
Zigana Dağı geçidini aşmak zorunda kalmışlardır. Ancak kış aylarında dağ
geçidini aşmak çok zor olmaktadır. Zigana Dağları şarkılara ve türkülere
konu olacak şekilde kazalar, tipi ve çığ tehlikesi nedeniyle çok canlar
yakmaktadır. Ticaret yapan Rumlar dağı aşmanın güçlüğünü anlatmak için “Si
Zigana Ke Zison (Zigana’da hayatta kalmaya bak)” diyerek zamanında
birbirlerini uyarmışlardır. 1988 yılında dağın 1702 metre uzunluğunda bir
tünelle geçilmesine, yolların yeniden yapılmasına rağmen yinede kış
aylarında ulaşımda sorunlar yaşanmaktadır. Çünkü yılın beş ayında burada
kar olmaktadır.
Zigana’nın Meşhur Yaylası
Zigana yaylası, tünelin Karadeniz bölgesi tarafında 4 km kadar
mesafesinde kalmaktadır. Ana yoldan pek de iyi olmayan bir yol ile
çıkılabilen yayla gerçekten de görülmeye değer doğal manzaralara
sahiptir.
Zigana’nın yaylası rakımı 2032 metre olup, sosyal aktiviteleri olan ve
otel, lokanta, kır kahvesi gibi sosyal tesislerin olduğu güzel bir
yayladır.
Zigana Dağları, tarihi İpek Yolu'nun en önemli geçitlerinden birini
oluşturmaktadır. Ticaret yapan insanlar ve seyahat eden insanlar Tarih
boyunca Doğu Anadolu'nun ve İran'ın batıya açılan limanı olan Trabzon'a
ulaşmak için Zigana Dağı Geçidini aşmak zorundadırlar. fakat kış aylarında
olumsuz hava koşulları nedeniyle Zigana Dağlarından geçmek epeyce zor
oluyordu. Bu konudaki söylentiler ticaret yapan Rumlar dağı aşmanın
güçlüğünü belirtmek için ''Zigana'da Hayatta Kalmaya Bak.'' diyerek
birbirlerini uyarıyorlardı. 1988 yılında yapılan tünel ve yeni yollara
rağmen kışın aynı zorluklar devam etmektedir.
Zigana Geçidi Ve İpek Yolu
Zigana’nın adını verdiği geçit denize paralel uzanmış dağ sıralarından
dolayı iç kesimlerle ulaşım imkanlarının sınırlı olduğu Karadeniz Bölgesi
için büyük önem taşır. Trabzon’u, Erzurum üzerinden İran’a bağlayan
karayolu üzerinde yer alan dağ geçidi, bu yolun devamlılığını
sağlamaktadır. Orta çağda Asya’yı Avrupa’ya bağlayan en büyük kervan yolu,
Çin’den başlayan yolculukla Kaşgar, Semerkand, Buhara, Taşkent, Nişabur,
Rey, Tebriz ve Erzurum üzerinden gelerek Zigana’dan denize inerdi. Bu
yolun devamında da kervanlar ve ticaret gemileri, Trabzon’dan deniz
yoluyla Venedik’e, Ceneviz’e ve tüm Avrupa’ya ulaşırdı. Bu güzergaha
“Tarihi İpek Yolu” denilmektedir.
Yılın 5 ayı karla kaplı olmakla birlikte geçitte biri kayak tesisi olmak
üzere bir çok tesis bulunmaktadır. Rakımı 2032 metredir. Karlı ve soğuk
havalarda yağmur sularının yolda donduğu nadir ve yüksek yerlerden
biridir.
Birçok insan Zigana tüneli ile geçidini birbirine karıştırmaktadır. Oysa
tünel ile geçidi arasında 7 km’lik bir yol farkı bulunmaktadır ve eski
Zigana geçidi yolu çok daha tehlikelidir. Bununla birlikte geçit ve tünel
aynı dağ üzerinde bulunmaktadır. Dağların zirvelerine yapılmış olan eski
yol çok virajlı ve zorlu olduğundan dolayı tünel aynı yol üzerinde
yapılmıştır.
Zigana tünelinin uzunluğu 1702 metre olmakla birlikte, hala önemli
derecede turist çekmektedir. İnsanlar merak ettikleri için veya bu yolun
ve geçidin manzarasını görmek istedikleri için hala buradan
geçmektedir.
Yeni Zigana Tüneli
Yine de Karadeniz ile Orta Anadolu’nun ulaşımın hala zor olmasından
dolayı 2017 yılında yeni bir tünel yapılmaya başlanmıştır. Trabzon’un
Maçka ilçesine bağlı Başarköy ile Gümüşhane ilimizin Torul ilçesine bağlı
Köstere köyü arasında yapılan uzunlukları 14,5 km (gidiş, geliş toplamda
29 km) olan ikiz tüneller bitirildiğinde dünyanın ikinci en uzun,
Avrupa’nın ise en uzun tüplü karayolu tüneli olmaya adaydır.
Trabzon tarafından 1015 metre kotuyla delinen Zigana dağı, Gümüşhane
tarafından ise 1212 metre kotunda çıkılmaktadır. Her ne kadar yeni Zigana
tüneli açılmış olduğunda dahi, kesinlikle eski tüneden ve eski dağ
geçidinden geçmenizi kesinlikle tavsiye ediyoruz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder